poniedziałek, 11 czerwca 2012

Pokrzywa. Nie parzy w język

Ta niepozorna roślina, która nieraz przyprawiła nas o piekące krosteczki, zwłaszcza w dzieciństwie, gdy chłopcy chcieli zwrócić naszą uwagę, rośnie po prostu wszędzie - jak chwast. 

Nie ma żadnych wymagań glebowych ani stanowiskowych. Co ciekawe, rozmnaża się przy pomocy odkładów i rozłogów, oznacza to, że wystarczają jej wychodzące spod ziemi kłącza oraz przygięcie łodygi do podłoża. Nie potrzebuje do tego nasion!

Kiedyś była uważana za diabelski chwast z uwagi na wszędobylskość i zadziwiające właściwości zdrowotne.

Poznaj niezwyczajną pokrzywę zwyczajną.


*Jest nieocenionym źródłem witamin i związków mineralnych.
Zawiera: wapń, żelazo, fosfor, siarkę, mangan, krzem, sód i jod, witaminy z grupy B, witaminę K, prowitaminę A, witaminę C. Ponadto flawonoidy i garbniki, aby chronić naszą skórę przed procesami starzenia. Co więcej, jest bogata w serotoninę, która poprawi nastrój równie skutecznie jak kilka kostek czekolady! Jest naturalnym antybiotykiem, podobnie jak czosnek, dlatego doskonale walczy z przeziębieniem, szczególnie, gdy męczy nas stan zapalny zatok lub nosa. Niezwykłe jest, że działa antyalergicznie, co docenią chorujący na katar sienny. Ma działanie antybakteryjne i wzmacniające organizm.

*Z uwagi na dużą zawartość żelaza jest zalecana przy anemii, poprawia krzepliwość krwi, usprawnia krążenie.

*Ma działanie moczopędne. Oczyszcza dzięki temu organizm z toksyn. Pomaga uporać się ze zmianami trądzikowymi na skórze. Jest zalecana osobom z piaskiem w nerkach, ponieważ usprawnia jego wydalanie.

*Stanowi okład na kłopoty trawienne, a także wrzody żołądka.

*Przyjmowana wewnętrznie pobudza porost włosów. 
Stosowana w formie płukanki i wcierek ogranicza przetłuszczanie się skóry głowy.

*I najlepsze. W Grecji stosowano ją jako środek na płodność i afrodyzjak z uwagi na działanie usprawniające krążenie. Pito sok, mieszając z winem i rodzynkami.

*Najdzielniejsi mogą pokusić się o zapobieganie reumatyzmowi, stosując biczowanie.


Komu nie wolno
*Nie jest zalecana kobietom w ciąży i małym dzieciom, bo nie ma badań, które potwierdzałyby bezpieczeństwo działania. Przyjmowanie po konsultacji lekarskiej.

*Nie powinny jej pić kobiety z chorobami dróg kobiecych (polipy) i skłonnością do krwotoków.

*Nie należy łączyć z lekami obniżającymi poziom cukru, bo nasila ich działanie.

*Blondynki nie powinny robić płukanek z pokrzywy, bo ich włosy mogą nabrać odcienia zieleni.

Zbieractwo
Pokrzywa rośnie aż do listopada, ale zbieramy ją w okresie od maja do września.

Należy zaopatrzyć się w koszyk i bawełniane rękawiczki. Nie wolno używać gumowych, bo znajdujący się w pokrzywie sok, wchodzi w reakcję z gumą i mocno nas poparzy.

Najlepiej zbierać całe rośliny. Łodygi i kłącza wykorzystuje się na soki i nalewki, a liście na herbatki i płukanki.

Zebrane okazy możemy suszyć rozkładając równomiernie na słońcu lub w suszarce do grzybów.

Leniuszki i nadwrażliwi na oparzenia mogą zakupić herbatkę z pokrzywy w aptekach lub gotowy susz w sklepach zielarskich. Są równie wartościowe. Nasze zbiory będą jednak aromatyczniejsze i świeższe.

Stosowanie
Herbata czyli napar – świeże listki parzymy około 2-3minut, suszone 10.
Dwie łyżeczki suszu zalewamy szklanką wody o temperaturze około 95 stopni, co oznacza zalanie wrzątkiem, który przestał chwilę temu bulgotać.

Możemy skorzystać z herbatek dostępnych w aptekach i sklepach. Czytajmy tylko skład.

Pijemy najlepiej na czczo.

Herbaty nie należy słodzić, gdyż zmniejsza to jej dobroczynne właściwości.
Jeśli trudno nam się przyzwyczaić do jej smaku, można zaparzać wraz z melisą, rumiankiem lub skrzypem.

Nie należy spożywać więcej jak 2-3 szklanki dziennie.
Podczas przyjmowania, należy uzupełniać płyny, przyjmując na szklankę pokrzywy dodatkową szklankę płynu.

Przyjmujemy przez 2-3 miesiące codziennie, po tym czasie należy zrobić przynajmniej miesięczną przerwę.

UWAGA
Po pokrzywie zwykle ma miejsce wysyp w postaci... pryszczy. Dzieje się tak po około tygodniu-dwóch przyjmowania zioła (hihi!) i trwa przez dwa tygodnie. Po tym czasie skóra powinna wrócić do normy i wyglądać coraz ładniej. Jeśli tak nie jest, należy przypilnować ilości przyjmowanych płynów. Jeśli nadal trwa, rezygnujemy, gdyż widocznie nam nie służy.

Sok – przygotowujemy z pędów po sparzeniu, mieląc w sokowirówce. Stosować 1-2 łyżek dziennie. Wyśmienicie smakuje z miodem i w takim wydaniu nie powoduje to utraty jakichkolwiek właściwości.


Zupa – a to ci heca!
Przygotowuje się ją wyłącznie z najmłodszych listków z samego czubka rośliny, bo są najdelikatniejsze. Należy je posiekać, przesmażyć z czosnkiem i cebulką na patelni a potem zagotować w rosole z dodatkiem warzyw. Można zmiksować na krem. Doprawia się solą, pieprzem i gałką muszkatałową.
Podobnie ma się rzecz ze... szpinakiem z pokrzywy. Podobno smakuje identycznie. Liście należy obgotować 2 minuty we wrzątku, by pozbyć się kłujek. Następnie drobno zmielić i dusić na maśle do miękkości z mlekiem, czosnkiem solą i gałką.

Tonik – do przemywania twarzy, nacierania skóry głowy lub moczenia stóp. Działa silnie przeciwgrzybicznie i antybakteryjnie.
Na litr wody bierzemy dwie garści suszonych lub świeżych pokrzyw (całych). Pozostawiamy je tak na całą noc. Następnie zagotowujemy i studzimy. Przechowujemy w lodówce około tygodnia.

Ważna uwaga na koniec
Dziękuję Czarownicującej za zwrócenie uwagi! :*
Pokrzywa może uczulać. To, że jest naturalna nie świadczy o tym, że nie jest alergenna. Jeśli wywołuje kłopoty trawienne czy wysypowe, powoduje złe samopoczucie, bóle głowy, to ją odstawiamy.

Ciekawostki:
*W liściach pokrzyw można przewozić ryby i raki, wówczas nie psują się.
*W XVII wieku używano pokrzyw w tkactwie, wyrabiając z jej włókien odzież, liny i sieci.
*Używana w piwowarstwie do zaprawiania piwa.
*Na wsiach uważano ją za diabelską roślinę. Miała chronić przed uderzeniem pioruna w gospodarstwo. W tym celu, tuż przed burzą, palono ją a dymem okadzano obejście.

Teraz nikt, przechodząc obok pokrzywy, nie powie „wstrętne zielsko”.


32 komentarze:

  1. Piję pokrzywę i skrzyp od początku miesiąca i mam nadzieję że przyniesie efekty:D a o zupie słyszałam ale chyba się nie pokuszę:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D:D
      Daję im tak.. ze dwa miesiące ;)

      Usuń
    2. Ja pije pokrzywę już od roku. W sensie nie czytałem nic w necie, tylko po prostu zacząłem pić. Działa na cerę zdecydowanie.:) Nie mam żadnych pryszczy a twarz jest gładka. Mam zdrową skórę ale czasami mi się raz na jakiś czas pojawiał jakiś "gniot", po pokrzywie 0.:) Polecam

      Usuń
  2. oo, tonik z pokrzywy mnie zaintrygował :) może zrobię sobie jakąś wersję "mini" na przetestowanie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. osz Ty :D
      Ale co racja, to racja. Nic nie wspomniałam o możliwości alergii.

      Że ziołowe, nie znaczy, że wolne od uczuleń.

      Dzięki wrażliwcu ;)

      Usuń
  4. Myślę, że w herbacie byłaby do przełknięcia :)
    Mi zawsze babcia powtarzała jak się oparzyłam pokrzywą, że teraz boli, ale to na zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :))
      Jak mi tak mówili, to myślałam, że to forma pocieszenia, zmyślona na potrzeby chwili ;)

      Usuń
  5. Super artykuł, jak zawsze ciekawie podane informacje i można się dowiedzieć czegoś nowego ;)

    Bardzo lubię herbatkę z pokrzywy, ma świetny smak, a tą zupą pokrzywową to mnie zainteresowałaś! Pysznie wygląda na zdjęciu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)

      Ja też bardzo lubię herbatkę z pokrzywy :) Uważam, że jest wyjątkowo smaczna.

      Na zupkę się nie skusze, bo nie cierpię zup, ale "szpinak" chyba kiedyś wypróbuję :D

      Usuń
  6. Uwielbiam pic herbatkę z pokrzywy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja bardzo lubie smak pokrzywy i skrzypu, niestety jestem chyba uczulona bo mam po tych ziolkach niekonczacy sie wysyp :( Robilam pare podejsc i zawsze to samo :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysyp po pokrzywie rozpoczyna się jakoś po tygodniu-dwóch regularnego picia i trwa około dwóch. Jeśli po tym czasie się nie kończy, to znaczy, że pokrzywa Ci nie służy. Chyba zapomniałam o tym wspomnieć w notce, muszę koniecznie dodać.

      Usuń
  8. ponad miesiąc piłam pokrzywę i na szczęście nic mnie nie wyspało ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szczęściara :D ja należę do pokrzywo-pasztecików ;)

      Usuń
  9. Hmm... Same superlatywy ;) A pokrzywa wypłukuje witaminy B tak bardzo potrzebne naszym włosom i paznokciom :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pokrzywa, tylko skrzyp wypłukuje witaminy z grupy B. Pokrzywa jest bogata w tą witaminę ;)

      Plotka powstała na wizażu i była podawana tak długo, aż większość ludzi całkowicie ją przyswoiła, a nie jest to prawda :)

      Usuń
  10. Słyszałam sporo dobrego o pokrzywie, jednak na nic jeszcze się nie zdecydowałam, a źle i czas to zmienić. Pozdrawiam i dodaję do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
  11. jedna z moich ulubionych herbat ;) jednak będzie trzeba dostawić, bo już prawie 3 miesiące są ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, zrób miesięczna przerwę :) A potem wrócisz do nałogu ;)

      Usuń
  12. ja nie zauważyłam efektu po regularnym piciu skrzypu i pokrzywy, ale tak się przyzwyczaiłam do smaku że do tej pory czasem piję.
    oo jedną rzecz zauważyłam, zdecydowanie są moczopędne :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma to jak sobie chlapnąć ;)

      A siusiowa jest baardzo. Ja zawsze piję, gdy nie muszę nigdzie wychodzić, bo inaczej desperackie poszukiwania toalety tudzież krzaczka, gwarantowane ;)

      Usuń
    2. Tak ja też zdecydowanie piję w domu i nie przed snem.

      A co tam, takie napoję to ja mogę pić i pić :) Chociaż jak wiadomo w ograniczonych ilościach

      Usuń
  13. Z moimi zdolnościami malowania paznokci to by nie wyszło :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak bywa ;)

      Nie wiem, czy to błąd bloggera, ale nie widzę Cię w obserwujących? ;)

      Usuń
  14. moja mama robi sok z pokrzywy z cytryną i pomarańczami :D pyszny jest. Można go rozpuszczać w wodzie mineralnej, bardzo orzeźwiający, idealny na lato :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Moja Droga,
    Czy to info o wypłukiwaniu witamin z grupy B jest w końcu prawdą czy nieprawdą ? Bo w internecie są sprzeczne informacje ... niektórzy zdecydowanie twierdzą, że je wypłukuje i że pojawiają się zajady. Inni też podają, że wypłukuje magnez ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może wypłukiwać magnez i niektóre witaminy z grupy B, jeżeli jest pita w większych ilościach niż 2 porcje dziennie. Dlatego warto skojarzyć jej picie z zażywaniem lub piciem drożdży, które uzupełniają od razu te niedobory, zapobiegając lataniu powieki i zajadom.

      Dlaczego "może wypłukiwać", bo każda z nas prowadzi inną dietę, jeżeli jest bogata w magnez i wit z gr B, nie będziemy odczuwać ich niedoborów ;)

      Usuń
  16. Ja mam pytanie. Czy można pić herbatkę biorąc tabletki antykoncepcyjne? Zaczęłam pić bez konsultacji i mam nadzieję, że nie wyjdzie mi ma niezdrowie:-) . Olga.

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam wazne dla mnie pytanie:Dlaczego nie wolno uzywac pokrzywy przy miesniakach i nadmiernych krwawieniach miesiaczkowych? Lekarz i zielarz zalecili pic sok na ponoc niezwykle szybka poprawe hemoglobiny.Prosze o jakies linki do dokladniejszych informacji naTEN temat.Jestem zdezorientowana :-((/catty_ie

    OdpowiedzUsuń